Sunday, July 11, 2010

kelabu

ketika entry ini di post, kelabu baru meninggalkn aku buat selama2nya. dahulu, aku mempunyai seekor kucing betina, sgt comel, sgt manja..aku namakn dia kelabu..setelah dewasa, kelabu bunting, anaknya ramai..tidak lame selepas kelabu melahirkn anak2nya, dia hilang..tidak penah kembali lg ke rumah ini..

tetapi 2 minggu yg lalu, muncul seekor kucing di rumah ini, mukanya, bulunya, sikapnya saling xtumpah mcm kelabu ku dulu..aku ckp pd mak, 'ini anak kelabu mungkin'..bezanya kelabu baru ini jantan..tp disebabkan sikapnya yg manja, aku xpenah kisah jantan atau betina..dia sgt baik, hanya makan makanan yg diletakkan dlm mangkuknya..tidak penah masuk ke bilik..hanya ke depan dan ke dapur je..

2 minggu kelabu di rumah ini, dia dah gemuk..makan byk, pastuh tido bwh meja, atas karpet..manja..dia juga mengingatkn aku kepada kelabu yg hilang dulu..hari ini, ketika kejadian berlaku, aku dlm perjalanan pulang ke rumah dari rumah hubby di raub..bila aku sampai, mak aku menangis2, mulanya aku xpaham..kemudian aku nampak mayat kelabu..mak ckp kelabu baru je meninggal..dia dilanggar ayah..mase ayah nk reverse kereta..aku tersentak..mak angkat mayat kelabu, aku tgk, ususnya terkeluar dari dubur, matanya terbuka, lidahnya terjelir..sakit sgt..aku seolah2 dapat rase kesakitannya..airmata mula gugur mcm hujan..

mak ckp, mase dia sakit nk meninggal, dia xbunyi ape2 dah, air kencingnya xhenti..seksa sgt kamu meninggal, kelabu..sampai sekarang aku masih terbayang manjanya kelabu dgn aku..dia seolah2 tahu namanya kelabu..kelabu, aku xkn lupakan kamu..aku syg sgt kamu..semoga kamu aman di sana..kamu sgt baik..walau kamu tiada di rumah ini, aku tau kamu ada disekeliling ku  

*ayah, dh tolong tanamkn kelabu..aku xsanggup nk tanam sendiri..mak ckp mak xsanggup nk bela kucing lg, bila kami dah terlalu sygkn kelabu2 itu, mereka akan pegi meninggalkn kami..

No comments:

Post a Comment